PART OF SPEECH - Part Noun



 Chapter I
PARTS OF SPEECH
(Bagian bagian kata)

A.    Definition
       Pengelompokkan kata berdasarkan kelasnya untuk mengetahui fungsi kelas kata tersebut dalam suatu rangkaian (Phrase, Clause, Sentence). Disebut juga dengan Word Classes (kelas kelas kata).

B.     Kinds      
a)      Category (Lexical Meaning)
Yaitu pengelompokkan kata berdasarkan kamus.
1.   Pronoun (kata ganti)          
E.g. I, someone, myself, each other, that, who, etc.
2.   Adjective (kata sifat)
E.g. Many, handsome, a, this, one, my, Judi’s,  etc.
3.   Noun (kata benda )
E.g. House, John, teacher, garden, beauty, etc.
4.   Conjunction (kata sambung)
E.g. Because, before, and, or, but, so, if, who, etc
5.   Adverb (kata keterangan)
E.g. Always, such as, yesterday, where, only, etc.
6.   Verb (kata kerja)
E.g. Water, is, be, will, taking, slept, watched, etc.
7.   Interjection (kata seru )                             
E.g. Oh, ah, wow, hi, Hello, Hush, Hey, Ouch, etc.
8.   Preposition (kata depan)    
E.g. For, to, in, on, at, with, without, of, since, by, etc.

b)      Function (Structural Meaning)
Yaitu pengelompokkan kata berdasarkan posisi dalam suatu susunan.
1.   Adjectival Function
Yaitu kata yang berfungsi sebagai Adjective (kata sifat).
E.g.
My grandpa always sits on the arm chair.
Ket:
Category : noun
Function : adjective (modifier of noun)

2.   Verbal Function
Yaitu kata yang berfungsi sebagai Verb (kata kerja).
E.g.
They book a room in Hotel California.
Ket:
Category : noun / verb
Function : verb (after subject)

3.   Adverbial Function
Yaitu kata yang berfungsi sebagai Adverb (kata keterangan).
E.g.
The horse can run fast.
Ket:
Category : adjective / adverb
Function : adverb (modifier of verb)

4.   Nominal Function
Yaitu kata yang berfungsi sebagai Noun (kata benda).
E.g.
Tomorrow is Wednesday
Ket:
Category : adverb / noun
Function : noun (subject of verb)




NOUN
(Kata Benda)

A.    Definition
Kata yang digunakan untuk menamai suatu benda.
E.g.
Table, umbrella, chair, man, cat, water etc.

B.     Kinds
             I.      Berdasarkan Form (Wujud)
1)      Abstract Noun (tak berwujud)
Def: Noun yang tidak bisa di indera kan.
E.g. freedom, happiness, stupidity, information, etc.

2)      Concrete Noun (berwujud)
Def: Noun yang bisa di indera kan.
a.       Common Noun (Umum)
Def: Noun yang masih bersifat umum
E.g. person, girl, day, month, city, country etc.

b.      Proper Noun (Khusus)
Def: Noun yang menunjukkan identitas/nama diri (orang, wilayah, negara). Dalam penulisannya diawali huruf capital.
E.g. Pare, Bob, Indonesia, Kediri etc.

c.       Collective Noun (Kumpulan)
Def: Noun yang terdiri sekumpulan benda yang dianggap satu kesatuan.
E.g. team, class, group, committee, family etc.
Note:
Collective noun dianggap singular jika yang dimaksud adalah keseluruhan dan dianggap plural jika yang dimaksud adalah individu yang membentuk collective noun tersebut.
E.g. 
My family is large. It is composed of nine members.
My family are loving and supportive. They are always ready to help me.

d.      Material Noun (Bahan Dasar)
Def: Noun yang berupa bahan dasar (terbuat oleh alam).
E.g. sand, water, iron etc.

          II.      Berdasarkan Quantity ( Jumlah)
1)      Countable Noun. [C]
Def: Noun yang bisa dihitung.
Kinds:
a)      Singular (tunggal)
E.g. book, child, house, mouse etc.

b)      Plural (jamak)
1.      Regular (beraturan)
Bentuk plural noun yang hanya ditambah –s/-es dari bentuk singularnya
E.g
cat
table        
hero         
glass
-
-
-
-
cats
tables
heroes glasses
2.      Irregular (tidak beraturan)
Bentuk plural noun yang tidak memiliki aturan aturan perubahan.
E.g
goose
mouse
child
deer
-
-
-
-
geese
mice
children
deer
2)      Uncountable Noun [U]
Def: Noun yang tidak bisa dihitung. Karena tidak bisa dihitung, uncountable noun tidak memiliki bentuk plural dan selalu dianggap singular.
Ciri ciri umum Uncountable Noun:
1.      Whole Group (keseluruhan group yang mempunyai items)
E.g. Furniture, fruit, food, jewelry, scenery etc
2.      Fluids (cair)
E.g. water, oil, tea, coffee etc.
3.      Gasses (gas)
E.g. air, steam, smoke, oxygen etc.
4.      Particles (partikel)
E.g. rice, corn, salt, sugar, sand etc.
5.      Solids (padat)
E.g. cheese, bread, meat etc.
6.      Languages (bahasa)
E.g. Indonesia, English, Arabic, Japanese etc.
7.      Academic subjects (mata pelajaran)
E.g. mathematics, psychology, chemistry etc.
8.      Recreation
E.g. soccer, tennis ball, basketball, badminton.
9.      Activities (aktifitas & other gerunds)
E.g. swimming, fishing, diving etc.
10.  Natural phenomena (fenomena alam)
E.g. rain, thunder, drizzle, fog etc.
11.  Abstractions (abstract noun)
E.g.  advice, homework, information etc.
Notice!
Ø  Untuk menghitung uncountable noun, dibutuhkan “partitive” (takaran).
E.g. a slice of bread, a piece of cheese, a cup of coffee, a spoonful of sugar etc.
Ø  Uncountable noun bisa menjadi Countable jika yang dimaksud adalah jenis/type dari noun tersebut.
E.g. The waters on the table are lake water and sea water.

3)      Mixed Noun [U,C]
Def: Noun yang bisa menjadi countable atau uncountable sesuai konteks.
E.g.  He has brown hair. [U]
You got a hair on your shoulder. [C]

       III.      Berdasarkan Gender (Jenis Kelamin)
1)      Masculine Gender (Laki-laki)
E.g. father, uncle, boy, man, male, horse, cock, dog widower, lion, gentleman, nephew etc.
Kata ganti untuk Masculine Gender adalah HE (singular) dan THEY (plural)

2)      Feminine Gender (Perempuan)
E.g. mother, aunt, girl, woman, female, mare, hen, bitch, widow, lioness, lady, niece etc.
Kata ganti untuk Feminine Gender adalah SHE (singular) dan THEY (plural)

3)      Common Gender (Umum)
Noun yang berjenis kelamin umum. Maksudnya Noun ini bisa berjenis kelamin laki-laki maupun perempuan.
E.g. student, teacher, farmer, person, employee, dog etc.
Kata ganti untuk Common Gender adalah HE/SHE/IT (singular) dan THEY (plural)

4)      Neuter Gender (Netral)
Noun yang tidak memiliki jenis kelamin. Ciri  neuter gender adalah noun yang tidak berjiwa.
E.g. table, stone, house, grass etc.
Kata ganti untuk Neuter Gender adalah IT (singular) dan THEY (plural).

C.    Functions
1.      Subject of Verb
E.g. The cat is sleeping on the mattress.
2.      Subjective Complement
E.g. She is a nurse.
3.      Object of Verb
E.g. They ate some catfish yesterday.
4.      Object of Preposition
E.g. Because of traffic jam, I came late to the class 2 days ago.
5.      Objective Complement
E.g. I elected SBY a president.
6.      Modifier of Noun
E.g. I want to have a wooden house
7.      Appositive (keterangan tambahan)
E.g. Our teacher, Mr. Smith, is from London.
8.      Vocative (direct address)
E.g. Where are you going, Ken?

D.    Peraturan Penjamakan
1.      Regular (beraturan)
Aturan penambahan –s/-es:
a.       Noun berakhiran –s, -sh, -ch, -x, dan -z ditambah –es.
E.g.
class
brush
bench
-
-
-
Classes
brushes
benches

box
buzz
hero
-
-
-
boxes
buzzes
heroes



b.      Noun yang berakhiran -o
Ø  O + -es
hero
potato
-
-
Heroes
potatoes

tomato
echo
-
-
tomatoes
echoes

Ø  O + -s
video
radio
studio
piano
tattoo
zoo
kilo
solo
soprano
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Videos
radios
studios
pianos
tattoos
zoos
kilos
solos
sopranos

photo
bamboo
folio
dynamo
canto
auto
memo
kangaroo
ghetto
-
-
-
-
-
-
-
-
-
photos
bamboos
folios
dynamos
cantos
autos
memos
kangaroos
ghettos

Ø  O + -es/-s*
zero
mosquito
tornado
volcano
momento
-
-
-
-
-
zeroes/zeros
mosquitoes/mosquitos
tornadoes/tornados
 volcanoes/volcanos
momentoes/momentos
* with –es being the more usual plural form

c.       Noun berakhiran –y didahului consonant, -y berubah menjadi -i dan ditambah -es.
E.g.
Baby
story
city
-
-
-
Babies
stories
cities

Fly
country
candy
-
-
-
flies
countries
candies



d.      Noun berakhiran –f/-fe, menjadi –ves.
Ø  -f/-fe menjadi -ves
Leaf
self
wolf
calf
half
life
-
-
-
-
-
-
Leaves
selves
wolves
calves
halves
lives

Thief
wife
knife
loaf
shelf
scarf
-
-
-
-
-
-
thieves
wives
knives
loaves
shelves
scarves

Ø  -f + -s
Roaf
proof
chief
-
-
-
Roafs
proofs
chiefs

cliff
belief
-
-

cliffs
beliefs

e.       Selain aturan diatas, ditambah –s.
E.g.
Boy
book
temple
-
-
-
Boys
books
temples

dog
cat
pen
-
-
-
dogs
cats
pens

2.      Irregular (tidak beraturan)
Penjamakan Irregular Noun bisa dikelompokkan menjadi:
a.       Mengubah vowel.
E.g.
man
woman
foot
tooth
goose
ox
-
-
-
-
-
-
Men
women
feet
teeth
geese
oxen

mouse
louse
child
brother
-
-
-
-
mice
lice
children
brothers/ brethren



b.      Noun tertentu memiliki bentuk singular-plural yang sama.
series
species
means
offspring
fish
-
-
-
-
-
Series
species
means
offspring
fish
fishes (rarely used)

deer
sheep
salmon
swine
shrimp
-
-
-
-
-
deer
sheep
salmon
swine
shrimp (U.S)
shrimps (U.K)

c.       Bentuk plural yang diambil dari bahasa asing.
criterion
phenomenon
cactus
fungus
nucleus
stimulus
syllabus
formula
vertebra
appendix
index
analysis
basis
crisis
hypothesis
oasis
parenthesis
thesis
bacterium
curriculum
datum
medium
memorandum
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
criteria
phenomena
cacti/cactuses
fungi
nuclei
stimuli
syllabi/syllabuses
formulae/formulas
vertebrae
appendices/appendixes
indices/indexes
analyses
bases
crises
hypotheses
oases
parentheses
theses
bacteria
curricula
data
media
memoranda

d.      Noun yang selalu plural.
Ø  2-part nouns
trousers        
pajamas
shorts
Pliers
jeans
glasses
scissors
pants
tweezers
jeans
tongs
Note: untuk menyatakan singular, harus menggunakan “a pair of ...... ”
E.g. a pair of shoes is ......, a pair of trousers is......

Ø  Other nouns
police
clothes
cattle
greens (vegetables)
woods (forest)

arms (weapons)
goods  (wares)

e.       Bentuk plural, makna singular (tambahan).
E.g.  news.
Certain diseases: rabies, diabetes, mumps, measles.
Certain games: bowls, dominoes, tennis, chess etc.
Certain subjects: mathematics, economics, physics, statistics.
Proper nouns: The United States, The United Nations, Paris, etc




EXERCISE:
I.       Identify the Common Nouns in the following sentences!
1.      We arrived early at the station.
2.      There are different species of fish.
3.      The man was trying to steal his car.
4.      They have gone to the zoo.
5.      The baby is crying.
6.      My mother is in the kitchen.
7.      He threw some nuts to the monkeys.
8.      The children are playing in the field.
9.      That temple was built before I was born.
10.  He has bought a new car.

II.    Use capital letters for Proper Nouns in the following sentences!
  1.    . paris is the capital of france.
  2.      william shakespeare is a famous english author
  3.       ‘war and peace' was written by leo tolstoy.
  4.       the universities of oxford and cambridge offer degree courses at the highest level.
  5.       john's two dogs are named rover and boxer.
  6.       david will travel to france to do a degree course on the french revolution.
  7.       suez canal joins the red sea and the mediterranean sea.
  8.       republic of liberia is on the west coast of africa.
  9.       mick jagger is the lead singer of rolling stones.
  10.       mount kilimanjaro is the highest mountain in africa.

III. Write Singular or Plural Form the Nouns below!
Singular
Plural

Singular
Plural
family
………………

Lock
……………
………………
Foxes

Magazine
……………
cow
………………

……………
Fairies
………………
Cherries

……………
Oranges
………………
Buffaloes

Picture
……………
………………
Flowers

……………
Roses
beauty
………………

……………
Spoonfuls
house
………………

Diary
……………
vase
………………

Bush
……………
………………
Kings

Well
……………
bus
………………

Glass
……………
………………
octopuses

……………
kisses
syllabus
………………

box
……………
………………
Viruses

………………
Bicycles
………………
Brushes

………………
Sixes
jug
………………

tax
……………
………………
Eggs

………………
Potatoes
echo
………………

tomato
……………
grape
………………

………………
Noses
………………
Daughters

ant
……………
Curry
………………

nappy
……………
Toy
……………

……………
spies

IV. Write the correct Plural Form!
  1. Half     : ……………………  11. Steam        : ……………………
  2. Video  : …………………… 12. Pie             : ……………………
  3. Advice : …………………… 13. Country     : ……………………
  4. Duck   : ……………………  14. Deer          : ……………………
  5. Foot     : ……………………  15. Knife         : ……………………
  6. Dust    : ……………………  16. Brush         : ……………………
  7. Bee      : ……………………  17. Boy           : ……………………
  8. Lady    : …………………… 18. Luck          : ……………………
  9. Fog      : …………………… 19. Sheep        : ……………………
  10. Bus      : …………………… 20. Day           : ……………………

V.    Underline the correct Answer!
1.      The cat is sitting on my (bed, beds, beddes).
2.      There are five (fish, fishs, fishes) in the pool.
3.      My mother buys much (sugar, sugars, sugares).
4.      They have three (watch, watchs, watches).
5.      There is one (glass, glasss, glasses).
6.      She sees a beatiful (butterfly, butterflys, butterflies).
7.      My brother has many (toy, toys, toyses).
8.      He gets some (homework, homeworks, homeworkes).
9.      Do you have (scissor, scissors, scissores)?
10.  Further (information, informations, informationes), call 081-3300-1-1515.










Comments

Popular posts from this blog

TWO EVENT CONCEPT

ADVERBIAL CLAUSE

Adjective Clause